Een gemeente in dienst van de burger

De gemeentediensten mogen niet enkel op afspraak bereikbaar zijn. Minimum 1 dag met vrije inloop moet mogelijk zijn. Ook een avondopening met vrije inloop is een must.

Ambtenaren aan het loket moeten voldoende opleiding krijgen zodat ze op een heel flexibele manier hulp kunnen bieden over verschillende domeinen heen.

Wekelijkse huisvuilophaling. Het doel om restafval te verminderen willen we zeker ondersteunen, alleen doe je dit niet door de mensen te blokkeren qua huisvuil. Met appartementen, grote gezinnen met kleine kinderen, met alleenstaanden en oudere mensen wordt hierbij geen rekening gehouden.
Als in 2026 de aparte ophaling van GFT wordt voorzien, willen we dat daar de kost beperken, terug in volle dienstbaarheid naar onze Zwevegemnaren. Wekelijkse ophaling van huisvuil is een basisbehoefte en bijgevolg een basisrecht!

Verlicht gericht. Straatverlichting moet terug aan, op veiligheid besparen wij niet. De gedoofde verlichting tijdens de week vanaf 23u moet teruggeschakeld worden. Mensen die vroeg de baan op moeten, zeker met fiets of bromfiets, moeten dit op een verantwoorde manier kunnen doen.
Momenteel is dit een situatie waarbij we als gemeente zeker niet ten dienste staan van onze burger. Er kan gewerkt worden met gedimde lichten als enige vorm van besparing.

De groendienst/onderhoudsdienst van Zwevegem moet uitgebreid worden. Het Proper Zwevegem van weleer is er zeker niet meer en dit is niet de schuld van het huidige team, maar de schuld van het huidige bestuur. Wij kiezen voor een PROPER Zwevegem en willen daar alles op inzetten. Onderhoud van onze wegen, wandelwegen, openbare ruimtes is een topprioriteit. Hier willen we ook onze inwoners graag mobiliseren, waarvan velen met plezier ‘verloren hoekjes’ willen onderhouden, maar dit momenteel niet meer mogen. Mits goede afspraken moet dit voor ons wel kunnen, zelfs tegen een vergoeding via de Z-bons, wat dan ook weer onze lokale economie tegoed komt.

Installeer een fysiek, maar digitaal loket (een echt E-loket) binnen het Gemeentepunt die vrij toegankelijk is en toelaat aangevraagde documenten op te halen (kluizensysteem), bv. rijbewijs, paspoort. Daar krijgen inwoners hulp van eventueel vrijwilligers om kennis te maken van het e-loket met behulp van hun e-id.

Ontwikkeling van de Z(wevegem) App : een eenvoudige app die de Ik Meld procedure draagt, maar ook toelaat om heel gericht te communiceren naar onze inwoners, bv. bij aankondiging werken in de straat.

Heb je zelf ideeën dan horen wij ze graag! Contacteer ons via onze website of facebookpagina!

unsplash