Verkeer in Zwevegem

en deelgemeentes

Inperken van fietsstraten.

  • Fietsstraten hebben zeker hun plaats binnen Zwevegem, maar moeten waar mogelijk kunnen
    worden vervangen door eenrichtingsverkeer of door een zone 30. Straten die hier al zeker voor
    in aanmerking komen zijn de Bekaertstraat, Otegemstraat en Harelbeekstraat.

  • In schoolomgevingen zijn fietsstraten wenselijk, maar moet de lengte ervan beperkt blijven. De lange fietsstraten zijn ergerlijk zowel voor de fietser als de automobilist. De Otegemstraat in centrum Zwevegem is zeker een fietsstraat die sterk moet ingekort worden.

De fietssnelwegen (in wording) moeten een uniforme aanpak krijgen zodat het zowel voor de fietser als de automobilist duidelijk, en vooral veiliger is. Dit zowel voor het Guldensporenpad als voor de Trimaarzate.

  • Een verplichte stop voor gemotoriseerd verkeer.

  • Een sas voor de fietsers net voor het kruispunt.

  • Een snelheidslimiet voor de gemotoriseerde fietsers

  • Uniforme installatie met kleur, verlichting en elektronische verklikking van aankomende fietsers.

Eenrichtingsverkeer waar mogelijk invoeren. In Zwevegem kan dit voor de Kortrijkstraat, Otegemstraat en Harelbeekstraat. In Sint-Denijs voor Sint-Denijsplaats en de Helkijnstraat.

  • Dit zorgt ervoor dat er minder conflictsituaties zijn tussen verschillende weggebruikers.

  • Laat meer parkeergelegenheid toe.

  • Geeft de mogelijkheid tot aanleg van een aparte fietsstrook in plaats van een fietsstraat.

  • Biedt een vlotte doorgang voor verkeer.

  • Geeft meer ruimte voor commerciĆ«le activiteiten en/of groenzones

Aanpassingen aan verkeersinfrastructuur worden VOOR uitvoering met de buurt besproken, eventueel bepaald via referenda met voorstellen. Lindelaan, Kortrijkstraat, Avelgemstraat, Stedestraat... dit waren telkens aanpassingen zonder rekening te houden met de buurt, maar ook zonder echte visie op toekomstige verkeersstromen.

Parkeerproblematiek.

  • Het invoeren van kortparkeren in centra van de verschillende deelgemeentes & voor
    handelszaken waar parkeerproblemen zijn.

  • Een ruime randparking per deelgemeente moet zeker kunnen. Met de nodige infrastructuur
    voor opladen en om de veiligheid te garanderen.

Betere afstemming van openbaar vervoer, zeker voor de deelgemeenten. Ook in het weekend moet er een basisaanbod zijn. In Sint-Denijs is het bijvoorbeeld nu niet mogelijk om op zaterdag & zondag op regelmatige tijdstippen een bus te nemen naar Zwevegem, Kortrijk of Avelgem.

Om de fietsveiligheid te verhogen moet men durven inzetten op een lange termijn visie met afgescheiden fietspaden bij elk nieuw project of heraanleg van bestaande straten.. Veiligheid is het hoogst als er geen ongevallen kunnen gebeuren, en er dus geen of zo weinig mogelijk conflicten kunnen zijn tussen bestuurders.

Voorrang van rechts als verkeersremmende maatregel willen wij niet gebruiken. Voorrang van rechts is de laatst mogelijke optie om in het verkeer de bestuurders te geleiden. Kies liever voor een vaste stop, zelfs op de hoofdbaan, om zo verkeer af te remmen en de veiligheid te verhogen. Duidelijkheid in het verkeer is gemakkelijker om navolging ook af te dwingen. Bij wijzigingen van verkeerssituaties is het belangrijk om de buurt daarbij effectief te betrekken.

Heb je zelf ideeĆ«n dan horen wij ze graag! Contacteer ons via onze website of facebookpagina!

unsplash