Van fuif tot afvalzak: onze kritische blik op de gemeenteraad”

Na een deugddoende zomervakantie was het eind september weer tijd om de gemeenteraad samen te roepen. Met zowel AGB, OCMW als de gemeenteraad op de agenda, werd het een lange zit: pas om 22u30 konden we huiswaarts keren. Hieronder lichten we enkele belangrijke punten toe. (De volledige zitting kan trouwens live of achteraf bekeken worden via: https://streamings.streamovations.be/zwevegem/

Transfo-site: tarieven blijven een drempel

Binnen het AGB stond het retributiereglement op de agenda. De technische aanpassingen keurden we goed. Maar bij de tarifering van de fuifzaal en andere ruimtes op de Transfo-site plaatsten we kritische kanttekeningen.

Voor Zwevegemse jeugdverenigingen blijft het organiseren van een fuif immers onbetaalbaar. Het basisbedrag is op zich nog redelijk, maar daarbovenop komen hoge bijkomende kosten:

• Waarborg: €650

• Verplichte security: minstens €400

• Schoonmaakkosten (indien niet zelf uitgevoerd): nog eens €400

Zo zit je als vereniging al snel aan €1600 à €1800 vooraf, nog voor de eerste pint is getapt. Volgens ons is dat een veel te hoge drempel om de site echt te laten bruisen.

De schepen van Jeugd wees erop dat fuiven overal in dalende lijn zijn, maar wij vragen ons af: ligt dat niet net aan die torenhoge kosten? Wij vinden dat er dringend werk moet gemaakt worden van betaalbare voorwaarden voor onze jeugd. Voor de tarifering onthielden we ons: het kan en moet beter.

Nominatieve toelage voor Marcel Kint koers

De gemeenteraad boog zich ook over een nominatieve toelage van €10.000 voor de organisatie van de Marcel Kint koers op 15 september.

We hadden twee bedenkingen:

1. De toelage komt pas na afloop van de koers op de agenda – dat is niet de correcte manier van werken.

2. Het bedrag is stevig, zeker gezien de budgetposten van de organisatie.

Toch stemden we dit keer voor, omdat we geloven dat een kermiskoers kan bijdragen aan een levendig kermisweekend in Zwevegem. De organisatie wil binnen drie jaar zelfbedruipend zijn, wat een positief signaal is.

Wel gaven we tips mee: breng samenhang tussen de verschillende activiteiten, betrek de horeca, zorg voor beleving en vermijd dat de kermis van Zwevegem en Moen elkaar beconcurreren. De verbroederingsfeesten zijn een mooi initiatief, maar momenteel te losgekoppeld van de rest. Er is dus nog werk aan de winkel.

Nieuwe vrachtwagen voor logistiek

We keurden de aankoop van een nieuwe vrachtwagen voor de dienst logistiek en feestelijkheden goed. Verenigingen moeten op logistiek vlak maximaal ondersteund worden, en daarvoor moet het gemeentepersoneel correct uitgerust zijn. We voegden er wel aan toe dat we hopen dat de aankoop lokaal kan gebeuren.

Borgstelling voor gronden in Otegem

We onthielden ons bij de vraag om borg te staan voor de aankoop van gronden in de Scheldestraat (door Leiedal). Al tijdens de eerste les Romeins recht leer je: “Sta nooit borg.” Iets wat onze schepen van Financiën in haar carrière als lerares economie zeker ook met krijt op het bord zal geschreven hebben.

Hoewel er volgens de schepen een verschil is tussen een privépersoon en een gemeente, herinneren we ons nog maar al te goed hoe fout borgstellingen in het verleden konden aflopen (denk aan Lago).

Daarnaast stellen we vragen bij de keuze van de locatie: midden in Otegem, op nauwelijks 100 meter van de kerktoren, wil men een KMO-zone ontwikkelen. Vorige gemeenteraad werd nog geklaagd over zwaar verkeer in het centrum, en nu voegen we er mogelijk extra vrachtwagens aan toe. Het bestuur sust met de belofte dat het om kleinschalige units gaat, maar leveringen zullen er sowieso zijn. Wij blijven sceptisch.

Evolis II en brandweerkazerne

We keurden de beslissingen rond de nieuwe brandweerkazerne en de wegenaanleg voor Evolis II goed. Beide projecten zijn logisch en dragen bij aan de gemeenschap en ondernemerschap in de juiste zone.

Wel vroegen we nadrukkelijk aandacht voor de timing: zullen de werken aan de Oudenaardsesteenweg (oa rotonde Cowboy Henk) er snel genoeg komen zodat we daar geen verkeersproblemen meer hebben? Extra bedrijvigheid zonder coördinatie kan dat alleen verergeren. Voor de brandweerkazerne is een vlotte bereikbaarheid cruciaal, maar concrete garanties kregen we hiervoor niet. ‘Dat ligt in handen van de Vlaamse overheid…’ was het antwoord.

Afvalbeleid: veel vragen, weinig antwoorden

Tot slot brachten we opnieuw het wijzigende afvalbeleid ter sprake. Onze inwoners hebben terechte vragen, en ook wij blijven kritisch.

• Het prijskaartje blijft onduidelijk: men kan de cijfers naar believen “rekenen”.

• De algemene milieubelasting van €75 blijft voorlopig overeind, terwijl omliggende gemeenten dit al hebben afgeschaft.

De schepen bevestigde enkel dat het vaste bedrag van €24 in mindering zal worden gebracht. Over het resterende bedrag wilde men nog niets zeggen: zogezegd moet de gemeenteraad daar in december over beslissen. Maar zoals we weten, komt elk voorstel uit het bestuur zelf. Het lijkt er dus op dat een volledige afschaffing er niet komt.

De volgende gemeenteraad vindt plaats op maandag 27 oktober.

Heb je vragen of opmerkingen? Neem gerust contact met ons op – we luisteren graag naar jullie bezorgdheden.